L’alcaldessa Dolors Farré va poder conèixer de primera mà el projecte ECOPLATE, guanyador del concurs “Ciencia en Acción”

L’alcaldessa Dolors Farré va poder conèixer de primera mà el projecte ECOPLATE, guanyador del concurs “Ciencia en Acción”

El passat dimarts 22 de novembre, Dolors Farré, alcaldessa de Valls va fer una visita al col·legi Cor de Maria. En la seva visita, va poder conèixer l projecte “ECOPLATE”, guanyador del 1r premi a la categoria STEAM del concurs nacional “Ciencia en Acción”.  

En el projecte, realitzat per alumnes de 3r d’ESO, van dissenyar un centre comercial sostenible. Segons el seu estudi, és necessari un nou model energètic que sigui sostenible, accessible i just. A nivell mundial ja s’han establert diferents pactes per posar-hi solució: reducció emissions CO2, ODS7… però això no és suficient i cal, a més, noves maneres de gestionar l’energia: renovable, local i autosostenible. Una manera d’aconseguir-ho és aprofitant tota l’energia que es genera i que normalment no s’utilitza i es dissipa cap al medi ambient. Aquest és el concepte d’“Energy Harvesting”.  

A partir d’aquesta premissa i la recerca en els diferents mètodes de realitzar-lo, neix aquest projecte basat en els piezoelèctrics i com podrien ser utilitzats per “recol·lectar energia”. Amb aquesta finalitat, els i les alumnes van dissenyar una rajola que en caminar sobre d’ella genera energia, mitjançant els piezoelèctrics. Aquesta energia podria ser utilitzada per alimentar els sensors d’una Smart City, o en el nostre cas, del centre comercial.  

L’objectiu del projecte es conscienciar dels problemes energètics que tenim, i buscar nous models energètics per fer millor les coses. Des de l’escola, els i les alumnes esperen que la gent a qui presentin el projecte s’adoni que sí és possible fer les coses de manera més sostenible i que la gent adopti actituds com el consum responsable, la cura mediambiental i la valoració positiva del desenvolupament cientificotecnològic sostenible. 

Reunió general del comitè verd del Col·legi Cor de Maria

Reunió general del comitè verd del Col·legi Cor de Maria

A principi de novembre es van realitzar les eleccions al comitè ambiental verd del col·legi Cor de Maria per tal d’incorporar els nous membres d’educació infantil.

El passat 17 de novembre es va dur a terme la primera trobada de delegats verds a la sala Hipàtia de l’escola. Aquest curs, el comitè està format pels mateixos membres que ja en formaven part el curs passat, alumnes de primària, de secundària, professorat representant de l’escola, l’equip directiu i membres de l’AMPA.

La Martina Iglesias i l’Emma Ripoll han estat les delegades verdes escollides en representació a l’etapa d’infantil.

Aquestes trobades es realitzen trimestralment i tanmateix es van treballant diàriament i conjuntament a través d’un grup escollit com a comitè verd dins una plataforma digital.

En aquesta jornada, els i les representants de cada curs, des de p5 a 4rt d’ES,O s’han presentat i entre tots han acordat i s’han generat noves propostes per encarar el curs. La tasca dels delegats/des verds és principalment de divulgadors/es vers els seus companys i companyes. Han d’explicar a les aules les accions que s’han portat a terme, com per exemple la reducció de residus, el reciclatge a les aules. També són els encarregats/des de transmetre a l’escola en general la sensibilització vers l’estalvi energètic i d’aigua i el no malbaratament del material.

L’alumnat d’ESO d’excursió

L’alumnat d’ESO d’excursió

Calafell, Altafulla, Montsonís, Terrassa o Corbera d’Ebre són els destins de les excursions realitzades per l’alumnat d’ESO del Col·legi Cor de Maria. 

El passat 11 de novembre, tot l’alumnat d’Educació Secundària del Cor de Maria va realitzar diverses sortides temàtiques a diferents llocs de Catalunya. Aquestes sortides estan incloses en la programació del centre i, en aquest sentit,  totes elles tenen un interès didàctic i cultural.

Els i les alumnes de 1r d’ESO van fer una visita guiada al poblat ibèric de Calafell i la vil·la romana dels Munts a Altafulla on van poder estudiar de primera mà el món iber i el món romà. La Ciutadella de Calafell està situada a dalt d’un turó, davant dels estanys de la platja de Calafell. Van aprendre que es va establir fa uns 2.500 anys i que ha estat reconstruïda per tal d’oferir una imatge real de com vivien els ibers. En aquest espai, van realitzar unes pràctiques d’arqueologia on van simular una excavació arqueològica. També van visitar la vil·la romana dels Munts, una de les vil·les aristocràtiques més ben conservades. Els i les alumnes descobriren gràcies als propietaris de la Vil·la, Caius i Faustina, que  els habitants d’aquesta residència de camp gaudien de la tranquil·litat de la vida rural i de la bellesa de l’entorn, sense deixar de banda el luxe i el refinament.

Els i les alumnes de 2n d’ESO van posar el seu centre d’interès en l’època medieval i visitaren dos castells per treballar i conèixer les condicions de vida en un castell i la seva evolució, canvis i adaptacions al llarg de la història. L’excursió els portà al castell de Montsonís. Es tracta d’un castell situat al nucli de Montsonís, comarca de la Noguera, declarat bé cultural d’interès nacional. És un castell habitat i, per aquest motiu, la bandera segueix onejant a la Torre de l’Homenatge i algunes de les habitacions són d’ús privat. Seguidament, van visitar el castell de les Pallargues, a la comarca de la Segarra. Fou una fortalesa medieval, documentada des del segle XI com a Castellum Espalargi. Actualment és un casal o palau. És un monument històric declarat bé cultural d’interès nacional.

Els i les alumnes de 3r d’ESO van anar a Terrassa on van visitar el Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya a Terrassa. Es tracta d’un museu que mostra l’evolució de la ciència i la tècnica de Catalunya, la seva aplicació industrial i la seva incidència social. El  MNACTEC està situat en un edifici modernista de la fàbrica Aymerich, Amat i Jover i presenta diverses exposicions permanents. Els alumnes de 3r van visitar les seves instal·lacions i van realitzar dos tallers: un taller on van fer experiments de reaccions químiques (Tot és química) i un taller basat en l’electricitat i els seus usos (Taller d’electricitat i energia fotovoltaica).

L’alumnat de 4t d’ESO va realitzar una sortida a Corbera d’Ebre on va descobrir i conèixer in situ els espais més importants de la batalla de l’Ebre. Els i les alumnes van poder passejar en silenci i amb les explicacions de les guies acompanyants pels carrers del poble Vell de Corbera, símbol de la barbàrie de la batalla. També visitaren l’espai 115 dies a Corbera d’Ebre (fent referència als dies que durà la batalla). 115 dies és un centre d’interpretació que ofereix una visió del que van suposar els combats a l’estiu de 1938, l’enfrontament més important de la Guerra Civil: la batalla de l’Ebre. Els i les alumnes van observar objectes d’ús quotidià de l’època, projectils, bales o uniformes reals entre d’altres. L’excursió quedà complerta amb la visita a les trinxeres properes al poble de La Fatarella. Els i les alumnes van poder conèixer com era la vida dels soldats a les trinxeres i com l’anomenada lleva del biberó, del xumet o del sac va haver de deixar les seves llars i lluitar en el front de guerra. La sortida serví de reflexió personal i històrica d’un dels esdeveniments que han influït més en la història recent del nostre país.   Amb aquestes sortides, tallers i reflexions, el Col·legi pretén acostar els alumnes al món del passat, del present i del futur amb activitats enriquidores, culturals, de reflexió i de convivència. Cal dir que tot l’alumnat va valorar molt positivament cada sortida i ja espera la del proper trimestre.

L’ALUMNAT DE 4t D’ESO DEL COR DE MARIA PARTICIPA EN EL PROGRAMA FiTJOVE DEL PME

L’ALUMNAT DE 4t D’ESO DEL COR DE MARIA PARTICIPA EN EL PROGRAMA FiTJOVE DEL PME

El passat 9 de novembre, els i les alumnes de 4t d’ESO del Col·legi Cor de Maria van realitzar els tallers esportius englobats en el FiTJOVE. FiTJOVE és un programa de promoció de l’exercici físic coordinat pel patronat municipal d’esports municipal de Valls per adolescents que pretén fomentar que els i les joves ocupin el seu temps de lleure de forma saludable i divertida. Aquesta activitat es duu a terme a Valls des de fa tres anys i participen alumnes dels centres de secundària de la ciutat que volen fer exercici físic d’una manera regular i guiada per tècnics qualificats.

Durant la sessió del dimecres passat, els i les joves realitzaren activitats de fitness dirigides pels tècnics del Patronat Municipal d’Esports. En primer lloc, es dividiren en tres grups i cada grup anà passant pels 3 tallers corresponents. Les classes van ser variades i adaptades als participants. Els i les alumnes van poder gaudir de manera divertida i engrescadora de tres activitats esportives: spinning, zumba i tonificació.

L’activitat forma part del projecte educatiu de centre que pretén transmetre a l’alumnat del Col·legi valors relacionat amb la salut física i mental, compromís, responsabilitat, respecte i gaudi del lleure entre d’altres. Així mateix, el Cor de Maria pretén acompanyar els nois i les noies en el pas de l’esport escolar a l’esport comunitari i fomentar la participació dels que  no practiquen esport escolar. L’alumnat ha pogut conèixer de primera mà una oferta de lleure extraescolar a la seva localitat com a opció saludable d’ocupació del temps d’oci.

SORTIDA 5è PRIMÀRIA AL COSMOCAIXA BARCELONA

SORTIDA 5è PRIMÀRIA AL COSMOCAIXA BARCELONA

Divendres 4 de novembre, els i les alumnes de cinquè d’Educació Primària del Col·legi Cor de Maria van anar d’excursió al Cosmocaixa de Barcelona. Amb aquesta sortida l’alumnat de 5è fan la primera presa de contacte amb l’espai, ja que serà el proper projecte que tractaran a l’aula.

Van visitar el planetari i van realitzar l’activitat relacionada amb constel·lacions i eclipsis. Aquesta activitat els va apropar una mica més a aquests cossos celestes que a l’aula ordinària és difícil de treballar.

Per altra banda, el personal del museu els va fer una petita visita guiada perquè posteriorment poguessin descobrir la física de l’univers, la seva creació i expansió, com va sorgir la vida i finalment endinsar-se en el Bosc Inundat on van poder veure espècies animals de l’Amazones.

Per acabar la visita,  van traslladar-se a la prehistòria i van aprendre a fer foc, els seus costums i les diferents espècies d’homínids, ja que va ser el tema treballat d’aquest trimestre a medi social.