PROJECTE RETOTECH. PÀRQUING DE BICICLETES MÉS SEGUR

PROJECTE RETOTECH. PÀRQUING DE BICICLETES MÉS SEGUR

Objectiu del treball: Analitzar i donar a conèixer el pàrquing de bicicletes del pàrquing de l’Escorxador (Valls) davant de l’escola, així com estudiar les possibles actuacions a realitzar per convertir-lo en un pàrquing segur per a bicicletes.

L’alumnat de 4t d’ESO del Cor de Maria presenta el treball sobre un pàrquing segur de bicicletes a fi que els i les alumnes puguin deixar la bicicleta d’una manera més segura. Considerem aquest treball com una acció de caire municipal dins el marc d’escola verda.

Àrees o disciplines implicades: Aquest projecte s’emmarca dins l’àrea de visual i plàstica i tecnologia. S’utilitzen diferents eines ofimàtiques, programes de tractament audiovisual i GEO localitzacions entre d’altres.

El treball s’ha desenvolupat tenint sempre present una visió sostenible respecte el planeta tant pel que fa a l’objectiu final del projecte com als materials utilitzats. Altres valors transversals a destacar en el projecte són el respecte i coneixement del medi i investigar de manera deductiva què podem fer per reduir la nostra petjada de CO2.


Procés de treball:

1- PUNT DE PARTIDA

Un grup d’alumnes aficionats a la bicicleta van detectar la necessitat de disposar d’un lloc prou segur per deixar la bicicleta quan van al Col·legi. Sabien que molts companys i companyes, alumnes de l’escola, utilitzen la bici de manera habitual i cap d’ells ni d’elles venia a l’escola en bicicleta. La sensació dels alumnes és que el pàrquing no és prou segur per deixar-hi la bicicleta. Així mateix, des del pla d’acció d’escola verda es volia potenciar l’ús de la bicicleta per anar a l’escola i s’havia observat el poc o gairebé nul ús del pàrquing davant de l’escola.

Per tant, la pregunta de partida que es van fer va ser: “per què passa això?”, “què podem fer per resoldre aquesta situació?”

Un cop plantejat el problema i què es volia aconseguir, calia fer una pluja d’idees per valorar possibles mesures.

2- ESTUDI DE MESURES POSSIBLES:

– Ús de cadenats

– Quins cadenats són els més recomanables?

– Com lligar la bicicleta?

– Opció d’instal·lar de càmeres de seguretat?

– Un pàrquing més segur

3- TRIA DE L’OPCIÓ MÉS VIABLE:

A partir d’aquí es valoren les opcions de les mesures a prendre i s’acorda treballar amb l’opció d’un pàrquing més segur ja que és l’opció que trobem en moltes ciutats europees.

4- DESENVOLUPAMENT DEL TREBALL

Passos seguits en el desenvolupament del treball:

· Dibuixar des de l’òptica de cada alumne la problemàtica detectada.

· Prendre mesures al pàrquing actual i fotografiar senyalització

· Realitzar el plànol de planta a escala 1:20

· Escalar i imprimir senyalització a escala 1:20

· Modelitzar i imprimir amb 3D baranes i barres de suport a escala 1:20

· Realitzar maqueta del pàrquing actual unint els elements amb pistola de silicona

· Dibuixar, modelitzar, imprimir i pintar bicicletes a escala

· Realitzar peces en 3D del pàrquing tancat a escala 1:20

· Realitzar maqueta del pàrquing proposat unint els elements (goma EVA, cartolina ondulada, fusta base, plànol de planta i peces impreses) amb pistola de silicona

· Realitzar peces amb fusta DM del pàrquing tancat a escala 1:10

· Realitzar maqueta 1:10 del pàrquing proposat unint els elements (goma EVA, cartolina ondulada i peces de fusta amb DM) amb pistola de silicona

· Imprimir i pintar bicicletes a escala 1:10

· Realitzar diverses app’s amb AppInventor per controlar el pàrquing

Conclusions:

El treball pretén fer una conscienciació mediambiental per reduir el nombre de desplaçaments amb cotxe que realitzen els alumnes del Col·legi Cor de Maria de Valls quan van a l’escola. Després d’analitzar les diferents opcions i fer un estudi, es proposa un sistema d’aparcament de bicicletes.

El sistema proposat és un sistema robust, segur i amb protecció climàtica de les bicicletes, que el fa accessible, fàcil i còmode d’utilitzar. D’altra banda, el seu disseny queda integrat dins el paisatge urbà, amb un baix cost de manteniment. El sistema requereix d’una mínima obra civil i fàcilment es pot traslladar. El seva concepció optimitza l’espai.

Després de fer l’estudi corresponent, els alumnes han observat que l’opció d’un pàrquing segur és ja un fet en moltes ciutats europees. Esperem que en un futur aquest projecte pugui ser una realitat a la nostra ciutat.

El material d’aquest treball es pot consultar a la pàgina web: http://www.cordemariavalls.cat/bicicleta/

EXPERIMENTACIÓ AMB AIGUA DE COLORS A LA LLAR D’INFANTS

EXPERIMENTACIÓ AMB AIGUA DE COLORS A LA LLAR D’INFANTS

Ara que arriba la calor, els i les alumnes de la Llar d’infants del Cor de Maria aprofiten per fer activitats que els refresquin una mica. 

Els infants de la Llar d’infants del col·legi Cor de Maria de Valls experimenten durant tot el curs amb tota mena d’elements, textures i materials diferents. Aquesta setmana, una de les activitats que proposades va ser posar aigua en una safata i anar experimentant amb els diferents colors que s’hi anaven posant. Els primers colors que es van posar van ser els colors que s’han anat treballant durant tot el curs i després es va anar introduint altres colors. La màgia i la sorpresa quan es barrejaven els diferents colors i es tornava un color diferent va sorprendre a tots els infants. Més tard van anar introduint diferents elements per poder experimentar amb ells juntament amb l’aigua.   

Ara que arriba la calor, els i les alumnes de la Llar d’infants del Cor de Maria aprofiten per fer activitats que els refresquin una mica. 

Els infants de la Llar d’infants del col·legi Cor de Maria de Valls experimenten durant tot el curs amb tota mena d’elements, textures i materials diferents. Aquesta setmana, una de les activitats que proposades va ser posar aigua en una safata i anar experimentant amb els diferents colors que s’hi anaven posant. Els primers colors que es van posar van ser els colors que s’han anat treballant durant tot el curs i després es va anar introduint altres colors. La màgia i la sorpresa quan es barrejaven els diferents colors i es tornava un color diferent va sorprendre a tots els infants. Més tard van anar introduint diferents elements per poder experimentar amb ells juntament amb l’aigua.   

A partir d’una activitat van comprovar com sorgeixen moltes més coses que fan que l’experiència encara sigui molt més vivencial i enriquidora per a ells: mirades de complicitat, somriures, compartir l’experiència, les primeres converses entre ells, etc. Les educadores afirmen que l’experimentació és essencial per a ells i elles, són experiències que s’emportaran al llarg del seu camí, són experiències vitals i plenes de records.

LA SETMANA CULTURAL

LA SETMANA CULTURAL

La setmana passada, el col·legi Cor de Maria va viure uns dies especials pel seu alumnat i la comunitat educativa en general. Tot l’alumnat des de la llar fins a 4t d’ESO va poder gaudir de diverses activitats ben diferents. Es van dur a terme unes activitats comunes a tot l’alumnat com ara la tarda de cinema o les activitats planejades des del comitè d’escola verda de l’escola i d’altres més específiques per cada etapa educativa. Totes elles, activitats lúdiques però marcades per un component educatiu. 

Les nenes i els nens d’educació infantil van capgirar la seva rutina per fer activitats molt diverses. Van poder gaudir del dia verd, on els alumnes que formen part d’escola verda van preparar un grapat d’activitats amb materials reutilitzats i on ensenyaven als més petits i petites de l’escola a reciclar mitjançant els jocs. Van ballar al ritme de la música del seguici amb la mulassa i cap grossos entre d’altres. Una tarda van fer una gimcana on tots i totes van poder compartir jocs com el paracaigudes o un circuit entre d’altres. Per finalitzar la setmana cultural van marxar dos dies de colònies a les Piles, una experiència per totes les nenes i nens, en què malgrat la pluja, van poder gaudir d’uns dies plens d’activitats com ara anar a veure animals i donar-los menjar, ser investigadors i buscar pistes pel poble o fer muffins. 

Les i els alumnes d’educació primària van realitzar diverses xerrades. Algunes de les xerrades que van cridar més l’atenció van ser “Cuidem el bugui”, “El millor insecticida natural”, “Els incendis i els boscos mediterranis” o “Descobrim els ratpenats”. També algunes classes van aprofitar per presentar els seus projectes realitzats durant l’últim trimestre i d’altres van centrar les seves activitats en projectes per conèixer l’univers i les constel·lacions, planificar un viatge o estudiar els 800 anys de places i mercats. Tots els grups van realitzar diverses sortides per conèixer l’entorn més proper. Cal remarcar que les i els alumnes de 4t van representar amb gran èxit l’obra de teatre “Rebel·lió al món dels contes”. 

L’alumnat d’ESO va centrar les seves activitats en diverses xerrades com ara la xerrada realitzada per l’exalumna del centre Marta Becerra, la xerrada “Game Over” a càrrec de l’institut Guttmann o la ruta literària Narcís Oller. També van fer activitats esportives i sortides a l’entorn com ara la visita al refugi antiaeri o al call jueu. 

La setmana cultural va culminar en la festa de l’escola del dissabte on pares i mares, alumnes, professorat i famílies van poder gaudir d’un dia ple de jocs, tallers, música i un vermut i dinar organitzats per l’AMPA del col·legi. 

PROJECTE “EL FONS MARÍ” 

PROJECTE “EL FONS MARÍ” 

El passat divendres dia 19 de maig els nens i les nenes del col·legi Cor de Maria de Valls van fer la presentació del projecte, treballat durant el curs, a les famílies. 

Aquest curs el projecte escollit ha estat el fons marí per aquest motiu, tenint la platja tan a prop, van fer la presentació a la platja Llarga de Tarragona. 

Van realitzar diferents activitats juntament amb totes les famílies assistents, relacionades amb el mar (castells de sorra, pesca de petxines, balls, recerca d’un tresor…) 

Va ser una experiència diferent on les famílies van ser partíceps de l’aprenentatge dels seus fills i filles i on tots plegats van passar una tarda agradable i divertida. 

El final va ser d’allò més emocionant ja que entre tots a partir d’unes pistes van haver de trobar el tresor amagat. 

Ummmm quin tresor més dolç! 

Gràcies a tots i totes per fer-ho possible!