El Cor de Maria a la V Jornada d’STEM a l’espai amb el projecte ARES III: Missió a Mart 

El Cor de Maria a la V Jornada d’STEM a l’espai amb el projecte ARES III: Missió a Mart 

La professora Imma Abad del Cor de Maria de Valls va participar com a ponent en la V Jornada d’STEM a l’espai, celebrada aquest dissabte 5 d’octubre al campus de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) a Castelldefels. Aquesta jornada, dirigida al col·lectiu docent de Primària i Secundària (ESO, BAT i FP) de Catalunya, té com a objectiu principal promoure l’ús de l’espai com a context d’aprenentatge en les aules, proporcionant recursos i compartint experiències inspiradores. 

Durant l’esdeveniment, la professora va presentar el projecte ARES III: Missió a Mart, desenvolupat per un grup d’alumnes de 3r d’ESO durant el curs 2022-2023. Aquest projecte, que simula una missió al planeta Mart, combina diverses disciplines científiques amb un enfocament pràctic i tecnològic, i ha estat reconegut amb el primer premi de la categoria STEAM en el concurs internacional Ciencia en Acción 2023. 

ARES III: Missió a Mart, un projecte premiat 

El projecte ARES III: Missió a Mart va néixer com una iniciativa educativa destinada a apropar els alumnes al món de l’astronomia i l’exploració espacial, però ha anat molt més enllà d’una simple activitat escolar. Durant el curs 2022-2023, els estudiants de 3r d’ESO de l’escola Cor de Maria de Valls van treballar col·lectivament per desenvolupar una simulació detallada d’una missió a Mart, dissenyant solucions tecnològiques per afrontar els reptes que planteja la vida en el planeta vermell. 

Els estudiants van abordar problemes com la generació d’energia i aliments, la construcció d’hàbitats sostenibles i la gestió dels recursos limitats, combinant el pensament crític amb la creativitat i l’ús de tecnologies com la robòtica. Aquest treball col·laboratiu no només va captivar l’interès dels seus companys d’escola, sinó que també va rebre el reconeixement del jurat de Ciencia en Acción, un concurs internacional que premia iniciatives que divulguen la ciència entre joves. 

El primer premi en la categoria STEAM va ser atorgat a l’equip per la seva innovació, la seva capacitat per aplicar coneixements interdisciplinaris i l’impacte educatiu del projecte. Aquest guardó reconeix el treball excel·lent de l’alumnat. 

Una experiència enriquidora per a l’alumnat 

Durant la seva presentació a la V Jornada d’STEM, Imma Abad va explicar que el projecte ARES III ha permès als estudiants desenvolupar habilitats essencials com el treball en equip, la resolució de problemes i l’aprenentatge experimental. “La simulació d’una missió a Mart va ser una excusa per motivar-los a explorar disciplines STEM d’una manera pràctica i creativa. Han pogut veure com la ciència no només és una assignatura, sinó una eina que poden utilitzar per resoldre problemes reals”. 

El projecte es va desenvolupar en diferents fases, que van incloure des de la planificació de la missió fins a la simulació de l’aterratge a Mart i la realització d’experiments científics a “l’espai exterior.” Els alumnes van construir maquetes, dissenyar prototips i utilitzar programari per modelar les seves idees. L’èxit del projecte demostra que les STEM poden ser una font d’inspiració i motivació per als joves, especialment quan es relacionen amb temes tan apassionants com l’exploració espacial. 

“La nostra experiència amb ARES III ens ha demostrat que els joves tenen una capacitat increïble per entendre i aplicar coneixements científics si se’ls ofereixen oportunitats emocionants com aquesta.” 

Així doncs, l’escola Cor de Maria de Valls continua compromesa amb l’aposta per les ciències i la tecnologia com a eines per construir un futur millor i més sostenible. 

Una alumna del Cor de Maria al programa Joves i Ciència 

Una alumna del Cor de Maria al programa Joves i Ciència 

L’alumna del Cor de Maria Carla Casado Veciana va ser una de les 60 persones seleccionades per participar en el programa “Joves i Ciència” de Fundació Catalunya La Pedrera. “Joves i Ciència”  és un programa d’excel·lència adreçat a estudiants de 4t d’ESO amb talent i inquietud per la recerca amb l’objectiu de fomentar les vocacions científico-tecnològiques. Durant tres anys tenen l’oportunitat d’experimentar la recerca en primera persona. Volem un món on tots els joves tinguin l’oportunitat de desenvolupar al màxim el seu talent impulsant les seves vocacions (https://www.fundaciocatalunya-lapedrera.com/ca/joves-ciencia). 

Després de passar diferents fases, la Carla va entrar en el programa en el projecte que va triar “La fotosíntesi artificial” . 

“Em vaig apuntar a Joves i Ciència perquè la meva tutora Imma Abad m’ho va recomanar. Quan vaig anar a fer l’entrevista vaig conèixer a alguns dels que serien els meus investigadors. Al cap d’uns dies em van dir que havia entrat. Les estades a Món Natura van ser excel·lents, els companys, investigadors, les monitores van fer que cada segon valgués la pena. Vam aprendre un munt sobre com recrear la fotosíntesi artificial amb ajuda d’investigadors d’arreu del món, els quals t’encomanaven la seva passió per la ciència. I conviure amb amics, les activitats de lleure, les nits fent música i els riures van ser la clau per gaudir d’una experiència inoblidable.” 

Ja ha arribat la tardor a l’escola Cor de Maria! 

Ja ha arribat la tardor a l’escola Cor de Maria! 

Amb l’arribada de la tardor, l’escola Cor de Maria s’omple de colors càlids i textures que alegren les aules d’infantil. Les fulles dels arbres comencen a canviar de color, i els més petits estan emocionats per descobrir aquesta estació tan especial. 

A les classes, hem decorat les parets amb manualitats i obres d’art fetes pels nens i les nenes, i cada matí, explorem el món de la tardor a través d’endevinalles, dites i cançons que celebren la natura. Els jocs de tardor no es queden enrere; hem fet jocs matemàtics i proves interactives amb les PDI relacionades amb aquesta estació.  

Encara queda molt per gaudir d’aquesta estació, amb passejades programades als voltants de l’escola per conèixer de ben a prop aquest canvi estacional. Al mateix temps, els infants aniran portant fruites de temporada per compartir i tastar a classe i conèixer els sabors de la tardor, com les castanyes, les magranes i les pomes. 

Amb cada nova activitat, els petits exploren i aprenen a estimar aquesta estació, plena de màgia i descobriments. La tardor ha arribat per quedar-se a l’escola Cor de Maria! 

Dos projectes STEAM del Col·legi Cor de Maria seleccionats per a Science on Stage 2024 a Turku, Finlàndia 

Dos projectes STEAM del Col·legi Cor de Maria seleccionats per a Science on Stage 2024 a Turku, Finlàndia 

El Col·legi Cor de Maria celebra amb orgull que dos dels seus projectes STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques) han estat seleccionats per participar en el prestigiós festival Science on Stage 2024, que va tenir lloc a Turku, Finlàndia, del 12 al 15 d’agost. Aquests projectes, “ECOPLATE: cap a un nou model energètic” i “Brodant un futur sostenible”, han estat reconeguts per la seva innovació i el seu compromís amb la sostenibilitat. 

ECOPLATE: cap a un nou model energètic 

El projecte “ECOPLATE”, desenvolupat pels alumnes de 3r d’ESO durant el curs 2022-2023 i presentat pel professor Carles Illarramendi, va ser seleccionat com un dels sis projectes que representen Espanya a Science on Stage. Aquest reconeixement es va aconseguir després que el projecte fos un dels guanyadors del prestigiós concurs internacional “Ciencia en Acción” 2022 i 2023, destacant així entre nombroses propostes innovadores de tot el país. 

El projecte aborda els grans reptes energètics del món actual. Davant del canvi climàtic, la contaminació atmosfèrica i ambiental, l’esgotament de les fonts d’energia fòssils i l’augment dels costos del gas i l’electricitat, l’alumnat va proposar un model energètic més sostenible, accessible i just

Aquest projecte es basa en el concepte d’Energy Harvesting, que consisteix a aprofitar l’energia que es genera però que habitualment es dissipa. Els estudiants van desenvolupar un sistema de recollida d’energia a partir de materials piezoelèctrics instal·lats en rajoles. Aquestes rajoles transformen les petjades dels usuaris de centres comercials o altres grans superfícies en energia elèctrica. Tot i que la quantitat d’energia generada encara és petita, aquesta podria ser suficient per alimentar sensors de projectes de Smart Cities, oferint una solució innovadora a la gestió de l’energia en entorns urbans. 

Brodant un futur sostenible 

L’altre projecte seleccionat, “Brodant un futur sostenible”, presentat per la professora Imma Abad, és el resultat d’una col·laboració entre estudiants de 4t d’ESO del Cor de Maria i alumnes de l’escola Lessing-Gymnasium Uelzen d’Alemanya. Desenvolupat a l’inici del curs 2023-2024, aquest projecte es va presentar en la categoria de Joint Project

En aquesta iniciativa, els estudiants van treballar conjuntament per dissenyar activitats d’aprenentatge en català, alemany i anglès, utilitzant jocs interactius creats amb H5P. A més, van promoure el reciclatge de roba a través del redisseny amb brodats fets amb Turtlestitch, un llenguatge de programació per blocs. Van cosir teixits reciclats amb imatges de fruites i animals, acompanyats de les paraules corresponents en diversos idiomes, integrant sostenibilitat i tecnologia en un projecte d’abast internacional. 

Science on Stage: un festival per a l’educació científica 

Science on Stage és un festival europeu destinat a l’intercanvi de metodologies i projectes innovadors en l’àmbit de l’ensenyament de la ciència. Hi participen professors de ciències d’arreu d’Europa que presenten projectes educatius centrats en la tecnologia, la sostenibilitat, l’enginyeria i altres camps relacionats amb l’educació STEAM. L’esdeveniment és una plataforma on els docents poden compartir experiències, idees i eines pedagògiques per fomentar l’aprenentatge de les ciències a l’aula. 

Aquest esdeveniment va ser una oportunitat única per als professors Carles Illarramendi i Imma Abad per connectar amb educadors de tota Europa, compartir coneixements i inspirar-se en noves maneres d’ensenyar ciència. La participació en aquest festival no només reconeix el talent i la dedicació dels alumnes del Cor de Maria, sinó que també els situa com a referents en el camp de l’educació científica a nivell internacional. 

ELS PRIMERS DIES A INFANTIL DEL COR DE MARIA

ELS PRIMERS DIES A INFANTIL DEL COR DE MARIA

Els nens i les nenes de la llar d’infants i d’I3, aquests primers dies d’escola experimenten un gran repte. És per això que, l’equip educatiu juntament amb les famílies inicien el període d’adaptació per tal d’acompanyar-los al llarg d’aquestes primeres setmanes, respectant de manera primordial els ritmes i necessitats de cadascun dels més petits.

Aquest procés té com a finalitat establir un clima acollidor, de seguretat i confiança per tal que cada infant se senti segur i comenci a desenvolupar lligams afectius tant amb els educadors com amb els altres companys i companyes de l’aula. 

Al llarg d’aquestes dues setmanes, a les classes dels lleons, els ossos, els aligons, les mulasses i els bous hi ha hagut un batibull d’emocions: hem vist plors, llàgrimes, rialles, somriures, abraçades, petons, comiats, retrobaments,… Però, sobretot hem pogut veure infants amb moltes ganes d’experimentar, aprendre, créixer, jugar, fer amics i amigues, etc. Per tant, ja podem dir que els més petits de l’escola Cor de Maria de Valls, estan més que preparats per fer front a aquesta nova aventura que és anar a l’escola i tot l’equip educatiu romandrà al seu costat per recolzar-los en tot moment en aquest camí tan bonic!