Els alumnes del Cor de Maria finalistes al concurs Ciència en Acción amb un projecte Steam sobre la Torre Galimany 

Els alumnes del Cor de Maria finalistes al concurs Ciència en Acción amb un projecte Steam sobre la Torre Galimany 

Un grup d’alumnes de 3r d’ESO del Col·legi Cor de Maria de Valls, sota la direcció dels professors Imma Abad i Xavier Masip, han estat seleccionats com a finalistes en la modalitat Steam del concurs internacional Ciència en Acción gràcies al seu projecte titulat “El Hotel del Mañana: Sostenibilidad y Tecnología en ‘Les Punxes’”. Aquest projecte, basat en la restauració de la Torre Galimany, també coneguda com la Casa de les Punxes, combina la història, la sostenibilitat i la tecnologia d’avantguarda, i ha captat l’atenció dels jurats.  

La Torre Galimany, un edifici patrimonial que en el passat va ser una fàbrica d’insecticides de la família Galimany, es convertirà en un futur hotel i restaurant. Els alumnes han imaginat com podria ser aquest futur hotel, integrant tecnologies sostenibles i avançades.  

El projecte ha combinat l’ús de tècniques com la talladora làser i la impressió 3D per a la construcció de la maqueta, mostrant així la precisió i creativitat de les seves propostes arquitectòniques. A més de la maqueta física, els estudiants han incorporat sistemes automatitzats programats amb Arduino per controlar la il·luminació i la climatització, fent ús de plataformes com App Inventor per crear aplicacions interactives que gestionen els recursos com l’aigua i l’energia. També han explorat diferents eines d’intel·ligència artificial per generar material interactiu i visual, com tallers virtuals, amb l’objectiu d’educar els futurs hostes sobre el seu impacte ambiental. 

El projecte inclou idees com la conscienciació de l’eliminació de plàstics, un restaurant de quilòmetre zero i l’ús de bicicletes elèctriques per fomentar la mobilitat sostenible. Aquest treball ha estat desenvolupat sota el mètode STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques), permetent als alumnes aplicar de manera pràctica els seus coneixements i oferint solucions a problemes reals com l’eficiència energètica i la gestió de recursos. 

El concurs Ciència en Acció és un esdeveniment internacional que fomenta la divulgació científica i tecnològica entre els joves. Ser seleccionats com a finalistes representa un gran èxit per als alumnes del Cor de Maria, ja que podran defensar el seu projecte davant d’un jurat. 

La comunitat educativa de Valls i del Col·legi Cor de Maria celebra aquest èxit, destacant l’esforç dels estudiants, per integrar la història local, la ciència i la tecnologia en un projecte que busca inspirar un futur més sostenible.  

El Cor de Maria participarà al projecte Retotech 

El Cor de Maria participarà al projecte Retotech 

El col·legi Cor de Maria ha estat seleccionat per participar en el projecte Retotech. Aquest any serà el quart any que l’escola participa en aquesta iniciativa.  

Aquesta proposta pretén de potenciar la ciència, la tecnologia, l’enginyeria, les arts i les matemàtiques i s’emmarca dins el projecte STEAMcat que l’escola porta diversos anys potenciant de manera activa.  

Enguany, als alumnes de 4t d’ESO, els agradaria posar el granet de sorra per protegir el medi ambient, posant èmfasi en els aiguamolls i l’aigua com un element de vital importància per a la vida als ecosistemes terrestres. Així doncs, desenvoluparan una iniciativa en la qual utilitzaran una impressora 3d i crearan també aplicacions que serveixin per millorar el medi ambient. Amb aquest projecte l’alumnat treballarà noves idees tot desenvolupant la imaginació i la creativitat.  

El Cor de Maria a la V Jornada d’STEM a l’espai amb el projecte ARES III: Missió a Mart 

El Cor de Maria a la V Jornada d’STEM a l’espai amb el projecte ARES III: Missió a Mart 

La professora Imma Abad del Cor de Maria de Valls va participar com a ponent en la V Jornada d’STEM a l’espai, celebrada aquest dissabte 5 d’octubre al campus de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) a Castelldefels. Aquesta jornada, dirigida al col·lectiu docent de Primària i Secundària (ESO, BAT i FP) de Catalunya, té com a objectiu principal promoure l’ús de l’espai com a context d’aprenentatge en les aules, proporcionant recursos i compartint experiències inspiradores. 

Durant l’esdeveniment, la professora va presentar el projecte ARES III: Missió a Mart, desenvolupat per un grup d’alumnes de 3r d’ESO durant el curs 2022-2023. Aquest projecte, que simula una missió al planeta Mart, combina diverses disciplines científiques amb un enfocament pràctic i tecnològic, i ha estat reconegut amb el primer premi de la categoria STEAM en el concurs internacional Ciencia en Acción 2023. 

ARES III: Missió a Mart, un projecte premiat 

El projecte ARES III: Missió a Mart va néixer com una iniciativa educativa destinada a apropar els alumnes al món de l’astronomia i l’exploració espacial, però ha anat molt més enllà d’una simple activitat escolar. Durant el curs 2022-2023, els estudiants de 3r d’ESO de l’escola Cor de Maria de Valls van treballar col·lectivament per desenvolupar una simulació detallada d’una missió a Mart, dissenyant solucions tecnològiques per afrontar els reptes que planteja la vida en el planeta vermell. 

Els estudiants van abordar problemes com la generació d’energia i aliments, la construcció d’hàbitats sostenibles i la gestió dels recursos limitats, combinant el pensament crític amb la creativitat i l’ús de tecnologies com la robòtica. Aquest treball col·laboratiu no només va captivar l’interès dels seus companys d’escola, sinó que també va rebre el reconeixement del jurat de Ciencia en Acción, un concurs internacional que premia iniciatives que divulguen la ciència entre joves. 

El primer premi en la categoria STEAM va ser atorgat a l’equip per la seva innovació, la seva capacitat per aplicar coneixements interdisciplinaris i l’impacte educatiu del projecte. Aquest guardó reconeix el treball excel·lent de l’alumnat. 

Una experiència enriquidora per a l’alumnat 

Durant la seva presentació a la V Jornada d’STEM, Imma Abad va explicar que el projecte ARES III ha permès als estudiants desenvolupar habilitats essencials com el treball en equip, la resolució de problemes i l’aprenentatge experimental. “La simulació d’una missió a Mart va ser una excusa per motivar-los a explorar disciplines STEM d’una manera pràctica i creativa. Han pogut veure com la ciència no només és una assignatura, sinó una eina que poden utilitzar per resoldre problemes reals”. 

El projecte es va desenvolupar en diferents fases, que van incloure des de la planificació de la missió fins a la simulació de l’aterratge a Mart i la realització d’experiments científics a “l’espai exterior.” Els alumnes van construir maquetes, dissenyar prototips i utilitzar programari per modelar les seves idees. L’èxit del projecte demostra que les STEM poden ser una font d’inspiració i motivació per als joves, especialment quan es relacionen amb temes tan apassionants com l’exploració espacial. 

“La nostra experiència amb ARES III ens ha demostrat que els joves tenen una capacitat increïble per entendre i aplicar coneixements científics si se’ls ofereixen oportunitats emocionants com aquesta.” 

Així doncs, l’escola Cor de Maria de Valls continua compromesa amb l’aposta per les ciències i la tecnologia com a eines per construir un futur millor i més sostenible. 

Una alumna del Cor de Maria al programa Joves i Ciència 

Una alumna del Cor de Maria al programa Joves i Ciència 

L’alumna del Cor de Maria Carla Casado Veciana va ser una de les 60 persones seleccionades per participar en el programa “Joves i Ciència” de Fundació Catalunya La Pedrera. “Joves i Ciència”  és un programa d’excel·lència adreçat a estudiants de 4t d’ESO amb talent i inquietud per la recerca amb l’objectiu de fomentar les vocacions científico-tecnològiques. Durant tres anys tenen l’oportunitat d’experimentar la recerca en primera persona. Volem un món on tots els joves tinguin l’oportunitat de desenvolupar al màxim el seu talent impulsant les seves vocacions (https://www.fundaciocatalunya-lapedrera.com/ca/joves-ciencia). 

Després de passar diferents fases, la Carla va entrar en el programa en el projecte que va triar “La fotosíntesi artificial” . 

“Em vaig apuntar a Joves i Ciència perquè la meva tutora Imma Abad m’ho va recomanar. Quan vaig anar a fer l’entrevista vaig conèixer a alguns dels que serien els meus investigadors. Al cap d’uns dies em van dir que havia entrat. Les estades a Món Natura van ser excel·lents, els companys, investigadors, les monitores van fer que cada segon valgués la pena. Vam aprendre un munt sobre com recrear la fotosíntesi artificial amb ajuda d’investigadors d’arreu del món, els quals t’encomanaven la seva passió per la ciència. I conviure amb amics, les activitats de lleure, les nits fent música i els riures van ser la clau per gaudir d’una experiència inoblidable.” 

Ja ha arribat la tardor a l’escola Cor de Maria! 

Ja ha arribat la tardor a l’escola Cor de Maria! 

Amb l’arribada de la tardor, l’escola Cor de Maria s’omple de colors càlids i textures que alegren les aules d’infantil. Les fulles dels arbres comencen a canviar de color, i els més petits estan emocionats per descobrir aquesta estació tan especial. 

A les classes, hem decorat les parets amb manualitats i obres d’art fetes pels nens i les nenes, i cada matí, explorem el món de la tardor a través d’endevinalles, dites i cançons que celebren la natura. Els jocs de tardor no es queden enrere; hem fet jocs matemàtics i proves interactives amb les PDI relacionades amb aquesta estació.  

Encara queda molt per gaudir d’aquesta estació, amb passejades programades als voltants de l’escola per conèixer de ben a prop aquest canvi estacional. Al mateix temps, els infants aniran portant fruites de temporada per compartir i tastar a classe i conèixer els sabors de la tardor, com les castanyes, les magranes i les pomes. 

Amb cada nova activitat, els petits exploren i aprenen a estimar aquesta estació, plena de màgia i descobriments. La tardor ha arribat per quedar-se a l’escola Cor de Maria!