El projecte “Museu Virtual amb Intel·ligència Artificial” ha estat seleccionat com a finalista en la categoria de Competència Digital dels Premis Mentes AMI 2024, organitzats per la Fundación Atresmedia. Aquests guardons pretenen reconèixer l’esforç d’educadors i alumnes en l’ús innovador de la tecnologia per desenvolupar noves competències en el context educatiu. 

Aquesta iniciativa, presentada per l’equip de professors compost per Imma Abad Nebot del Cor de Maria de Valls; Susana Alonso Ramos del CEIP Virgen de la Ribera en Paracuellos (Madrid); Cristina Blaya Góngora de l’Institut Premià de Mar (Barcelona) i Maria Teresa Mateo-Girona de la Universitat Complutense de Madrid, sorgeix d’un curs de formació en intel·ligència artificial (Escuela AIHUB de verano). Així, aquesta iniciativa utilitza metodologies innovadores per a crear un museu virtual col·laboratiu i promou les competències digitals i el pensament crític dels alumnes. El projecte destaca pel seu enfocament interdisciplinari, l’ús creatiu de la intel·ligència artificial i les accions que inclou el desenvolupament d’activitats, la creació de contingut digital i la reflexió sobre el seu impacte.  

Els Premis Mentes AMI, que es convoquen anualment, busquen destacar aquells projectes que promouen la alfabetització mediàtica i informacional en les aules, una habilitat essencial en el món digital actual. En la seva edició de 2024, es va posar un èmfasi especial en la categoria de Competència Digital, que engloba aquells projectes que incorporen l’ús d’eines tecnològiques avançades com la intel·ligència artificial, la realitat virtual i altres recursos digitals en els processos d’aprenentatge. 

Aquest divendres i dissabte, les professores responsables del projecte es van desplaçar a Madrid per assistir a una sèrie d’activitats organitzades per la Fundación Atresmedia. El divendres, van tenir l’oportunitat de visitar les instal·lacions d’Atresmedia, on van conèixer de prop el funcionament dels mitjans de comunicació i la importància de l’educació mediàtica en la societat actual. El dissabte, van participar en la gala d’entrega de premis, celebrada a Kinépolis, Ciudad de la Imagen, on es van presentar els projectes finalistes de tot l’Estat espanyol. 

El projecte “Museu Virtual amb Intel·ligència Artificial” neix amb l’objectiu d’aprofitar les noves tecnologies per crear un espai virtual d’aprenentatge que fomenti el pensament crític, la creativitat i la competència digital entre els alumnes de diferents nivells educatius. Aquest museu virtual, en constant evolució, permet als estudiants crear i exposar continguts de manera interactiva, a la vegada que fan ús de la intel·ligència artificial (IA) per millorar i enriquir les seves aportacions. 

El museu virtual és una plataforma digital on els alumnes poden explorar temàtiques diverses, com la història, l’art i la ciència, mitjançant l’ús de tecnologia IA. Els estudiants han après a utilitzar IA generativa per crear textos, avatars, presentacions i un xatbot. 

Un dels aspectes més innovadors del projecte ha estat l’ús d’IA per a l’adaptació de materials educatius a diferents nivells d’aprenentatge i idiomes. Per exemple, els alumnes han treballat en la traducció de textos al català, espanyol i anglès, i han après a ajustar les seves explicacions per a diferents públics, des de companys de primària fins a presentacions en fires científiques. 

El projecte també ha servit per treballar competències digitals clau com l’ús responsable de la tecnologia, la verificació de fonts d’informació i la comprensió dels limitis de la IA. Els alumnes han reflexionat sobre la precisió d’aquestes eines digitals, especialment pel que fa a aspectes com el gènere o els errors lingüístics, la qual cosa els ha ajudat a desenvolupar una visió crítica sobre l’ús d’aquestes tecnologies. 

El reconeixement com a finalista en la categoria de Competència Digital dels Premis Mentes AMI representa un èxit important per al Col·legi Cor de Maria i posa en valor l’esforç constant del seu equip docent per integrar tecnologies digitals innovadores en l’ensenyament. 

Imma Abad, responsable del projecte, explica que aquest tipus d’iniciatives són clau per preparar les noves generacions per als desafiaments del futur: “Amb el Museu Virtual amb IA, volem que els nostres alumnes no només aprenguin a utilitzar la tecnologia, sinó que la comprenguin i la utilitzin de manera crítica i creativa per solucionar problemes del món real”. La professora destaca també la importància d’acompanyar els alumnes en el seu aprenentatge de la IA: “És fonamental que el professorat guiï aquest procés, perquè és més eficaç que si els alumnes intenten aprendre-ho sols”