La professora Imma Abad del Cor de Maria de Valls va participar com a ponent en la V Jornada d’STEM a l’espai, celebrada aquest dissabte 5 d’octubre al campus de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) a Castelldefels. Aquesta jornada, dirigida al col·lectiu docent de Primària i Secundària (ESO, BAT i FP) de Catalunya, té com a objectiu principal promoure l’ús de l’espai com a context d’aprenentatge en les aules, proporcionant recursos i compartint experiències inspiradores.
Durant l’esdeveniment, la professora va presentar el projecte ARES III: Missió a Mart, desenvolupat per un grup d’alumnes de 3r d’ESO durant el curs 2022-2023. Aquest projecte, que simula una missió al planeta Mart, combina diverses disciplines científiques amb un enfocament pràctic i tecnològic, i ha estat reconegut amb el primer premi de la categoria STEAM en el concurs internacional Ciencia en Acción 2023.
ARES III: Missió a Mart, un projecte premiat
El projecte ARES III: Missió a Mart va néixer com una iniciativa educativa destinada a apropar els alumnes al món de l’astronomia i l’exploració espacial, però ha anat molt més enllà d’una simple activitat escolar. Durant el curs 2022-2023, els estudiants de 3r d’ESO de l’escola Cor de Maria de Valls van treballar col·lectivament per desenvolupar una simulació detallada d’una missió a Mart, dissenyant solucions tecnològiques per afrontar els reptes que planteja la vida en el planeta vermell.
Els estudiants van abordar problemes com la generació d’energia i aliments, la construcció d’hàbitats sostenibles i la gestió dels recursos limitats, combinant el pensament crític amb la creativitat i l’ús de tecnologies com la robòtica. Aquest treball col·laboratiu no només va captivar l’interès dels seus companys d’escola, sinó que també va rebre el reconeixement del jurat de Ciencia en Acción, un concurs internacional que premia iniciatives que divulguen la ciència entre joves.
El primer premi en la categoria STEAM va ser atorgat a l’equip per la seva innovació, la seva capacitat per aplicar coneixements interdisciplinaris i l’impacte educatiu del projecte. Aquest guardó reconeix el treball excel·lent de l’alumnat.
Una experiència enriquidora per a l’alumnat
Durant la seva presentació a la V Jornada d’STEM, Imma Abad va explicar que el projecte ARES III ha permès als estudiants desenvolupar habilitats essencials com el treball en equip, la resolució de problemes i l’aprenentatge experimental. “La simulació d’una missió a Mart va ser una excusa per motivar-los a explorar disciplines STEM d’una manera pràctica i creativa. Han pogut veure com la ciència no només és una assignatura, sinó una eina que poden utilitzar per resoldre problemes reals”.
El projecte es va desenvolupar en diferents fases, que van incloure des de la planificació de la missió fins a la simulació de l’aterratge a Mart i la realització d’experiments científics a “l’espai exterior.” Els alumnes van construir maquetes, dissenyar prototips i utilitzar programari per modelar les seves idees. L’èxit del projecte demostra que les STEM poden ser una font d’inspiració i motivació per als joves, especialment quan es relacionen amb temes tan apassionants com l’exploració espacial.
“La nostra experiència amb ARES III ens ha demostrat que els joves tenen una capacitat increïble per entendre i aplicar coneixements científics si se’ls ofereixen oportunitats emocionants com aquesta.”
Així doncs, l’escola Cor de Maria de Valls continua compromesa amb l’aposta per les ciències i la tecnologia com a eines per construir un futur millor i més sostenible.