Un grup d’alumnat del col·legi Cor de Maria han estat finalistes en la modalitat “Plaques programables: Arduino”, amb el projecte Cultius Hidropònics. El concurs, d’àmbit català, vol reconèixer la tasca duta a terme per l’alumnat i el professorat durant el curs escolar dins el programa mSchools i les seves diferents iniciatives. Es reconèixer iniciatives que contribueixin a empoderar el professorat i a l’alumnat a través de pràctiques educatives transformadores.
El cultiu hidropònic ha emergit com una alternativa revolucionària en l’agricultura moderna, oferint un enfocament innovador per a la producció d’aliments en un món on l’escassetat de terres fèrtils i els desafiaments ambientals són cada vegada més prominents. En aquest projecte, ens submergirem en els fonaments del cultiu hidropònic, explorant els seus principis, sistemes i beneficis, amb l’objectiu de comprendre com aquesta tècnica pot oferir solucions sostenibles per al subministrament d’aliments. Hem creat un model d’hivernacle hidropònic incloent tot el sistema de sensors, actuadors i control mitjançant plaques d’arduino per entendre el funcionament, reproduint el sistema real. També hem tingut l’oportunitat de tenir una videoconferència amb el representant de l’empresa que durà a terme el desenvolupament de cultius hidropònics a Valls.
Aquest projecte de cultiu hidropònic sorgeix d’una inspiració singular: inicialment estàvem immersos en un altre projecte que modelava una ciutat en Mart. Durant la nostra recerca, ens trobem fascinats per la idea del cultiu hidropònic com una solució sostenible per a la producció d’aliments en entorns inhòspits. Decidim explorar més a fons aquest concepte i el desenvolupem com un projecte independent, simulant el seu funcionament amb plaques Arduino. Hem adoptat una metodologia de treball innovadora utilitzant plataformes de col·laboració en línia com Teams, on compartim informació de manera fluida i col·laborem en temps real en la cerca de solucions. Aquesta forma de treball ens ha permès aprofitar al màxim el coneixement col·lectiu del grup i accelerar el procés d’aprenentatge i desenvolupament del projecte.
A partir d’una situació d’aprenentatge sobre l’espai, on se’ns va plantejar la tasca de modelar una ciutat a Mart, va sorgir la idea del cultiu hidropònic com una solució innovadora per a la producció d’aliments. El grup d’experts assignat a explorar el cultiu hidropònic va cercar informació tècnica rellevant. Van reunir dades clau i les van organitzar en una presentació per a compartir. Seguint l’impuls, el grup expert en doms va presentar la idea de crear un dom allargat per a l’estructura de l’hivernacle. Amb l’ajuda del professor de matemàtiques Xavier Masip, es van realitzar els càlculs necessaris per a la construcció. Els experts en biologia es van identificar les variables crítiques que havien de controlar-se per al cultiu de tomàquets. Van compartir-ho amb els experts en programació, els qui es van posar a la feina per a buscar els sensors i actuadors adequats en Arduino. Els experts en comunicació van crear fitxes informatives i van organitzar la presentació final del projecte.
El que fa que el nostre projecte sigui especialment interessant és la intersecció de diferents àrees de coneixement. En integrar l’enginyeria electrònica amb l’agricultura i la tecnologia de la informació, hem creat un enfocament multidisciplinari per a abordar un problema complex. Aquesta sinergia ens ha permès no sols comprendre millor els principis darrere del cultiu hidropònic, sinó també desenvolupar solucions innovadores per a millorar la seva eficiència i rendiment. Una de les experiències més enriquidores del nostre projecte va ser l’oportunitat de contactar amb una empresa que està planificant construir un cultiu hidropònic en la nostra pròpia localitat, Valls. Aquesta col·laboració ens va permetre obtenir informació de primera mà, interactuar amb experts en el camp i aprofundir en aspectes pràctics del cultiu hidropònic que d’una altra manera no hauríem pogut explorar. En termes de desenvolupament tècnic, hem experimentat una evolució significativa en les nostres habilitats de programació. Inicialment, utilitzem l’aplicació Arduino Scratch per a programar en blocs, però a mesura que avançava el projecte, ens desafiem a nosaltres mateixos a programar directament en el IDE d’Arduino. Aquesta transició ens va permetre adquirir un major control sobre el procés de programació i personalitzar els programes segons les nostres necessitats específiques. Finalment, aconseguim integrar múltiples programes en un només, la qual cosa representa una fita important.
La comunicació fluida i la col·laboració efectiva entre els diferents grups d’experts van ser clau per a l’èxit del nostre projecte.
La gran final tindrà lloc al Museu Marítim de Barcelona el dia 8 de juny al matí. Els i les alumnes disposaran d’un estand per exposar el seu projecte al públic i al jurat. Enhorabona per la feina feta i molta sort!!