El Programa “Ciència en Acción” és una iniciativa del Consell Superior de Recerques Científiques, la Fundació Lilly, l’Institut de Ciències Matemàtiques, la Reial Societat Espanyola de Física, la Reial Societat Espanyola de Química, la Societat Espanyola d’Astronomia i la Societat Geològica d’Espanya. ( https://cienciaenaccion.org/
 
El seu principal objectiu és presentar la ciència d’una manera atractiva i motivadora de tal forma que els joves i el públic s’interessin per ella i al llarg del concurs gaudeixin atenent les conferències, observant i participant en la fira, i els més animats, pujant a la gran experiència. “Ciència en Acción” està adreçat a estudiants, professors, investigadors i divulgadors de la comunitat científica, en qualsevol de les seves disciplines. 
 
Aquest programa aproxima la ciència i la tecnologia al gran públic d’una manera dinàmica, fàcil i amena. 

Els i les alumnes de 4t d’ESO del Cor de Maria Lucia Abril, Carla Casado, Carla Garcés, Pau Maronda, Elena Martínez, David Martínez, Judit Muñoz, Ainara Odina, Marlie Rodríguez, Laura Toldrà, John Vargas, Carla Virgili i Martina Ulldemolins, amb l’acompanyament dels professors Imma Abad i Xavier Masip, van rebre el passat diumenge 29 d’octubre el 1r premi en la modalitat STEM en el concurs internacional “Ciencia en Acción” que en la seva XXIVa edició ha tingut lloc els dies 27, 28 i 29 d’octubre a Viladecans pel projecte: “ARES III: Missió a Mart”. 

Els inicis del projecte “ARES III: Missió a Mart” és una situació d’aprenentatge sobre l’espai (https://projectes.xtec.cat/stem-espai/) que l’alumnat de 3r d’ESO va desenvolupar a classe durant el curs 2022-23. Una vegada finalitzada la situació d’aprenentatge un grup d’alumnes va manifestar el seu interès en el tema, especialment en els viatges a Mart, així, amb l’acompanyament del professorat d’ESO es va desenvolupar aquest projecte.  

Des del descobriment científic i l’estudi de la possibilitat de vida extraterrestre fins a l’expansió dels límits humans i la colonització interplanetària, la missió a Mart ofereix una oportunitat sense precedents. A més, impulsa la innovació en sostenibilitat, ja que establir una colònia autosostenible a Mart requerirà solucions avançades de reciclatge de recursos i generació d’energia. També impulsa el desenvolupament tecnològic i fomenta la col·laboració global, unint-nos com a espècie i motivant a les futures generacions a interessar-se per la ciència i l’exploració espacial. 

Amb les seves implicacions científiques, econòmiques i socials, aquesta missió marcarà una fita significativa en la nostra història i establirà les bases per al futur de l’exploració espacial i la supervivència de la humanitat a l’univers. 

Durant el desenvolupament del projecte l’alumnat del Cor de Maria va tenir l’oportunitat de col·laborar amb diferents experts amb el tema,  com ara les científiques de la Missió Hypatia I (https://hypatiamars.com/) o en Miquel Sureda, que van ajudar a definir el projecte de forma consistent.  

En el projecte es mostren diferents aspectes de la colonització de Mart a partir d’una maqueta de Nüwa, una ciutat a Mart, amb els seus doms, un rover i el seus cultius hidropònics controlats per sensors. 

El projecte s’ha presentat també en format digital a través d’un museu virtual. 

Un viatge a Mart i l’establiment d’una ciutat autosostenible capten l’atenció i la imaginació de persones a tot el món. Pot servir com una poderosa font d’inspiració per a futures generacions, motivant els joves a interessar-se per la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques, així com per fomentar la col·laboració i la cooperació internacional en projectes de gran rellevància. 

Els professors Imma Abad i Xavier Masip, qui van guiar als estudiants en aquesta missió, van expressar el seu orgull per l’equip: “Aquests estudiants han demostrat que, amb l’enfocament adequat i la col·laboració, poden aconseguir coses sorprenents”. 

Al Cor de Maria estan molt contents d’haver rebut aquest premi per segon any consecutiu. El Cor de Maria ha demostrat una vegada més la seva excel·lència en l’educació, encoratja el pensament crític i fomenta la innovació en els seus estudiants. Aquest assoliment reforça la idea que l’educació STEAM és fonamental per preparar a la pròxima generació de líders i científics. 

L’equip guanyador espera que el seu projecte “Ares III: Missió a Mart” inspiri a altres joves a seguir els seus passos i a considerar el paper cabdal que la ciència i la tecnologia exerciran en el futur de l’exploració espacial. 

Aquest assoliment és un recordatori que el futur de la ciència i la tecnologia és prometedor, i que la pròxima generació està llesta per portar-nos a nous horitzons en l’exploració de l’espai. 

Felicitats una vegada més als estudiants del Cor de Maria pel seu assoliment excel·lent a “Ciencia en Acción” i per la seva inspiradora visió d’una futura missió a Mart.