El passat dijous, 3 d’abril, el Col·legi Cor de Maria de Valls va acollir una jornada molt especial amb la visita de 15 professores i professors de diversos centres educatius i representants dels CRP (Centre de Recursos Pedagògics) de Tarragona i Valls. La trobada va ser una oportunitat per compartir experiències sobre educació STEAM i conèixer de prop el projecte Steam que el Cor de Maria desenvolupa des del curs 2018-2019.   

Els visitants provenien dels centres C. Sant Josep de Reus, INS El Morell, INS La Mar de la Frau de Cambrils, ESC Minyons d’Urgell de Fondarella, Guillem Fortuny de Cambrils i l’Estonnac Tarragona. Durant la visita, van poder explorar l’Aula Hipàtia, un espai pioner en educació interdisciplinària i tecnològica que es va inaugurar el 2020 com la primera aula RTC (Recerca-Tecnologia-Ciència) de la demarcació.   

Un projecte consolidat i transformador  

El Col·legi Cor de Maria forma part del programa STEAMcat des del curs 2018-2019 i ha esdevingut un centre amfitrió dins la comunitat STEAMcat gràcies al seu compromís amb l’educació interdisciplinària i innovadora. El projecte STEAMcat del centre busca fomentar vocacions científiques, tecnològiques, d’enginyeria i matemàtiques entre els alumnes, especialment entre les nenes, trencant estereotips tradicionals.   

La metodologia aplicada al centre inclou espais d’aprenentatge a infantil, capses d’aprenentatge a primària i treball per projectes a totes les etapes educatives. Aquest enfocament interdisciplinari connecta les STEAM amb altres àrees com llengua, història o socials per oferir un aprenentatge significatiu i adaptat als reptes del futur. El professorat visitant va destacar especialment la implicació de tota la comunitat educativa en el programa STEAMcat com un dels punts forts del centre. 

L’Aula Hipàtia: un espai d’innovació educativa 

L’Aula Hipàtia és un dels pilars fonamentals del projecte STEAMcat al Cor de Maria. Dissenyada per potenciar l’aprenentatge interdisciplinari i multinivell, aquest espai compta amb zones diferenciades que faciliten el treball col·laboratiu i l’ús d’eines tecnològiques avançades com impressores 3D, talladores làser o robots vex.   

Durant la visita, els professors i les professores van poder veure exemples pràctics dels espais d’aprenentatge d’infantil, capses d’aprenentatge i de projectes desenvolupats en aquesta aula i van fer moltes preguntes sobre la seva organització i metodologia. L’aula també serveix com a model per a altres escoles interessades en implementar espais similars. 

Un lema inspirador: “Compromesos: petites accions, grans canvis” 

La jornada va concloure amb una reflexió conjunta sobre el lema del curs: “Compromesos: petites accions, grans canvis”. Aquesta frase reflecteix perfectament l’esperit del projecte STEAMcat i el compromís del Cor de Maria amb una educació transformadora que prepara els alumnes per ser agents actius en la societat. 

Amb aquesta visita, el Cor de Maria reafirma el seu paper com a centre referent dins la comunitat STEAMcat i com a model d’innovació pedagògica a la comarca. La jornada va ser tot un èxit i va deixar als participants amb noves idees per aplicar als seus respectius centres educatius.