L’educació és un camp en constant evolució, i les escoles estan sempre a la recerca de noves maneres de fomentar l’aprenentatge en el seu alumnat. Al Cor de Maria, han adoptat aquest curs, des del mes d’octubre i a tota l’etapa de primària, l’enfocament basat en les capses d’aprenentatge. Un projecte que busca captivar tant a estudiants com a docents.
Les capses d’aprenentatge són una metodologia pedagògica activa que combina elements de l’aprenentatge basats en projectes amb la idea de la formació personalitzada. En lloc de seguir un currículum tradicional, busquen donar als estudiants l’oportunitat de triar projectes d’aprenentatge que siguin del seu interès. Aquests projectes es presenten en petit format, dins de capses temàtiques, que contenen recursos, eines i materials relacionats amb el tema seleccionat. D’aquesta forma busquen dotar d’autonomia els infants i que puguin donar resposta al repte que els planteja cada capsa en col·laboració amb els seus companys.
Les capses d’aprenentatge promouen la investigació, l’experimentació, la construcció del coneixement i l’adquisició de diferents competències.
Quins beneficis ofereix aquesta metodologia:
– Aprenentatge personalitzat, ja que tal i com s’ha dit, aquesta metodologia permet triar els projectes que els interessin.
– Foment de la creativitat. Els projectes permeten a l’alumnat explorar i expressar les seves idees de forma creativa. Això, a la vegada, promou l’habilitat de resoldre problemes de manera innovadora.
– Aprenentatge col·laboratiu. Aquesta metodologia busca el treball en col·laboració i promou la comunicació i la interacció entre els membres de l’equip. Això ajuda a desenvolupar habilitats socials importants.
– Autonomia i responsabilitat. Aquest tipus de treball busca donar a l’alumnat el control del seu propi aprenentatge i, per tant, fomentar la independència i la presa de decisions informades.
– Adaptabilitat. A través d’aquest tipus de treball aprenen a adaptar-se a diferents situacions i a ser flexibles en el procés d’aprenentatge.
Per implementar aquesta metodologia el Cor de Maria ha realitzat un procés que ha implicat la col·laboració activa dels docents, que han treballat en equip per tal de desenvolupar una varietat de capses que abracen diferents àrees del coneixement i que estan relacionades amb els objectius del currículum.
Els i les mestres presenten la capsa i guien l’alumnat en l’aprenentatge: resolen dubtes, els donen pistes, els corregeixen, els fan pensar en el que han fet, donen suport, animen que es facin preguntes, suggereixen reptes… D’aquesta manera posen l’alumnat en el centre del seu aprenentatge i afavoreixen la seva motivació. El fet que el professorat no marqui el camí a seguir, i sigui el propi nen o nena qui ho faci, provoca que el seu nivell d’implicació sigui molt més gran, la qual cosa incideix directament en el seu aprenentatge i hi dona més valor.